Zwangerschapsdiabetes

Diabetes gravidarum of te wel zwangerschapsdiabetes houdt in dat een vrouw tijdens de zwangerschap een verhoogde bloedsuikerwaarde heeft. Dit kan na de de zwangerschap weer verdwijnen.

Wat zijn de gevolgen van diabetes gravidarum?
Een zwangere met diabetes gravidarum heeft bijvoorbeeld een hoger risico op:
– hoog geboortegewicht
– neonatale hypoglykemie
– neonatale hyperbilirubinemie
– vergrote kans op keizersnee
Daarnaast is de kans ongeveer 50 % dat de vrouw binnen 5 na de zwangerschap diabetes type 2 zal ontwikkelen.

Risicofactoren
Op dit moment wordt er bij vrouwen die binnen een risicogroep vallen, tijdens de zwangerschap een orale glucose tolerantie test (OGTT) gedaan. Bij deze test wordt gekeken of een zwangere mogelijk diabetes gravidarum heeft. De OGTT wordt bij de volgende risicofactoren gedaan, om diabetes gravidarum vroegtijdig te herkennen.
– Bij eerdere diabetes gravidarum
– Overgewicht, BMI >30
– diabetes in de familie, eerste graad
– een aantal etnische groepen (zoals Zuid-Aziaten, o.a Hindoestanen, Afro-Caribiërs, vrouwen uit het Midden-Oosten, Marokko en Egypte)
– PCOS

(bron:NVOG-richtlijnen)

Wanneer uit de test komt dat u zwangerschapsdiabetes heeft, zal de arts u ook doorverwijzen naar een diëtist. Zij zal samen met u bekijken welke aanpassingen in de voeding kunnen bijdragen aan een verbetering van uw bloedsuiker. Maar niet alleen voeding heeft invloed op de bloedsuiker, maar ook bijvoorbeeld beweging. Het is dus zaak om de voeding aan te passen en zoveel mogelijk in beweging te blijven.

Vaak geeft een aanpassingen van de voeding en de leefstijl een verbetering van de bloedsuiker. Maar niet altijd, en dan wordt er gekeken of met medicijnen de bloedsuiker verbeterd kan worden.

Heeft u vragen over diabetes gravidarum? Of wilt u meer weten over wat u hier aan kunt doen? Neem dan contact op.