Obstipatie en bananen

Obstipatie: wél of géén banaan?

Heel vaak hoor ik bij mensen die een moeizame stoelgang of obstipatie hebben dat ze geen banaan mogen eten. Dit zou stoppend werken. Maar is dat ook zo?

In onze voeding vinden we twee soorten vezels. Onoplosbare vezel en oplosbare vezels, voor een goede ontlasting hebben we beiden vezels nodig. De onoplosbare vezels zijn vezels diebanaan-3 in onze darm vocht aantrekken waardoor de ontlasting soepel blijft. Wanneer we niet genoeg drinken bij deze vezels, trekken de vezels vocht uit de omgeving aan en wordt de ontlasting niet soepel maar juist steviger. Voedingsmiddelen waar deze vezels in zitten, zijn bijvoorbeeld aardappelen, brood en zemelen. Wanneer je daarvan meer gaat eten, is het dus belangrijk om voldoende te drinken (ongeveer 2 liter totaal).

Oplosbare vezels zijn vezels die onze darmen stimuleren om hun werk goed te doen, de darmen gaan hierdoor beter samentrekken. Ze hebben geen extra vocht nodig om goed te werken. Deze vezels zitten veel in groente en fruit.
En de banaan, die bevat dus vooral oplosbare vezels en past daarmee prima in een vezelrijke gevarieerde voeding bij obstipatie.

Wilt u advies op maat over voeding bij obstipatie of darmproblemen? Neem dan contact op met Leemburg Familiediëtist.