Zwanger en voeding

Zwanger zijn is een hele belevenis. Er groeit een heel klein mensje, die totaal van zijn moeder afhankelijk is. Alle voedingstoffen die hij nodig heeft om te groeien krijgt hij via zijn moeder. Dit betekend dat je als aanstaande moeder je voeding goed onder loep moet nemen. Wat zou je extra moeten doen, of zijn er ook voedingsmiddelen die je beter niet kunt gebruiken.

Als zwangere zul je vaak adviezen krijgen over wat je wel of niet mag eten. Soms uit ervaringen van vroeger, via moeders of oma’s. En natuurlijk ook via professionals zoals je huisarts of verloskundige. Waar let je op? En wat is waar?

  • Erg belangrijk is om de eerste 10 weken van de zwangerschap foliumzuur te gebruiken, hier zou je eigenlijk al voor de zwangerschap mee moeten beginnen.
  • Verder is ook het advies om extra vitamine D te gebruiken, dit is voor de botopbouw van je kindje.
  • Het is belangrijk om alle vitamines en mineralen in goede verhouding binnen te krijgen. Dat doe je door gezond en gevarieerd te eten en voldoende te drinken.
  • Gebruik geen alcohol. Zelfs niet een klein beetje.
  • Gebruik niet te veel koffie, neem niet meer dan 1 kop per dag. Twee koppen gewone thee is vergelijkbaar met 1 kop koffie. En een glas cola bevat ook ongeveer dezelfde hoeveelheid cafeïne als thee.
  • Eet geen rauwe producten zoals bijvoorbeeld vlees, kip, vis of eieren. Denk hierbij aan filet american, maar ook aan medium doorbakken biefstuk  of carpaccio.
  • Eet geen rauwmelkse kazen, de meeste kazen die in Nederland te koop zijn, zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk en kunnen prima gegeten worden. Mijd kazen waarop staat “au lait cru”.
  • Vis is heel gezond. Wees wel voorzichtig met roofvissen, paling en schaal & schelpdieren.
  • Er zijn ook nog andere dingen waar rekening mee gehouden kan worden. Denk bijvoorbeeld aan zout, lever en bepaalde kruiden.

Voor meer informatie of specifieke vragen kunt u altijd contact opnemen via het contactformulier.

Neem contact op

klik hier