Diëtist en diabetes

Diabetes, ook wel suikerziekte genoemd, houdt in dat het lichaam niet voldoende insuline heeft om suiker/glucose uit het bloed op te slaan in het lichaam. Wanneer we iets eten waar koolhydraten in zitten, dan zet ons lichaam dat om in glucose. Dit komt in ons bloed terecht. Insuline zorgt er voor dat glucose gebruikt kan worden door onze spieren en hersenen. En dat het kan worden opgeslagen in onze lichaamscellen. Wanneer er geen of onvoldoende insuline is, moet het lichaam insuline op een andere manier kwijt en komt het dus niet/minder goed in onze cellen/spieren/hersenen terecht.

We onderscheiden een aantal types diabetes:
– Diabetes Mellitus 1
– Diabetes Mellitus 2
– Diabetes Gravidarum

Bij diabetes type 1 valt het afweersysteem insuline aan waardoor er onvoldoende insuline overblijft. Bij dit type moeten mensen al heel snel insuline spuiten.

Type 2 komt het vaakst voor. Het treedt vaak geleidelijk op. De lichaamscellen worden steeds minder gevoelig voor insuline waardoor steeds meer insuline nodig is. Uiteindelijk kan de alvleesklier de vraag naar insuline niet aan stijgt de hoeveelheid glucose in het bloed. De oorzaken hiervoor zijn verschillend, denk bijvoorbeeld aan overgewicht, familiaire aanleg of leeftijd.

Diabetes gravidarum is diabetes tijdens de zwangerschap. Ook hier kan het lichaam de vraag naar insuline niet aan. Waardoor medicijnen soms nodig zijn om de risico’s voor moeder en kind te verminderen. Na de zwangerschap hersteld de bloedsuiker zich vaak. Vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben gehad, hebben wel een groot risico om diabetes type 2 te ontwikkelen. Klik voor meer informatie hier.

Er zijn nog meer varianten van diabetes. Voeding en leefstijl zijn een belangrijk onderdeel van de behandeling. De diëtist weet precies op welke manier voeding de beste bijdrage levert.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op.

Bron: www.diabetesfonds.nl